Unien tulkinta on monien mielestä hyvin kyseenalaista ja epätieteellistä hommaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että unet kumpuavat suoraan alitajunnasta ja niiden avulla on helpompi käsitellä asioita, joita ei hereillä ollessaan halua ajatella liikaa. Erosin tyttöystävästäni jokin aika sitten ja olen yrittänyt olla vatvomatta ja jossittelematta asiaa liikaa.

Näin unta että kasvattivanhempieni talossa järjestettiin hautajaiset, eli jonkinlainen siunaus & muistotilaisuus samanaikaisesti. En tiennyt kenen hautajaiset ne tarkalleen ottaen olivat, muttei se tuntunut unessa olevan kovinkaan merkityksellistä. Tilaisuuden päätyttyä autoin kasvattiäitiäni ja hänen veljiään kantamaan arkun autoon ja vieraiden lähtiessä hautausmaalle, jäin isännän kanssa kahdestaan kotiin.

Hetken kuluttua ex-tyttöystäväni perhe saapui paikalle ja sanoin, että he ovat myöhässä ja hautajaisväki on jo lähtenyt. Hetken päästä myös entinen heilani ilmestyi paikalle, vaikka luulin jo ettei hän tulisi ollenkaan. Hän oli värjännyt hiuksensa mustaksi ja minulla oli päälläni musta puku. Hän hymyili minulle, muttei kuitenkaan sanonut yhtikäs mitään.

Muut katosivat johonkin ja menin ex-tyttöystäväni kanssa keittiöön. Hän seisoi toisella puolen huonetta, nojaten seinään ja itse jäin ovensuuhun. Tunnelma oli jotenkin vaivautunut ja ajattelin, että minun pitäisi pian keksiä jotain sanottavaa. Sitten huomasin, että huoneessa oli myös vuosia sitten kuollut koirani, jonka sain joskus 4-vuotiaana pikkupoikana. Koira näytti väsyneeltä, kapiselta ja ylipainoiselta, mutta laahusti kuitenkin luokseni ja nuoli käsiäni. Kumarruin alas silittämään koiraa, ennen kuin heräsin.

Herättyäni mietin kovasti, että mitähän tämä uni mahtoi tarkoittaa ja löysin ainakin seuraavat asiayhteydet:

1. Hautajaiset ja kuolema eivät symboloineet fyysistä kuolemaa, vaan muutosta

2. Ex-tyttöystäväni ilmestyminen paikalle myöhässä tarkoittanee sitä, etten ole varma näemmekö vielä joskus jossain (todennäköisesti kuitenkin kyllä, koska asuntoni vara-avaimet jäivät hänelle)

3. Hymy tarkoitti sitä, että erosimme kuitenkin hyvissä väleissä

4. Mustat hiukset symboloivat surua ja myös sitä, että minun kuvani hänestä on muuttunut

5. Keittiössä hän nojasi seinään ja minä olin ovensuussa, eli se kuvastaa sitä, että ajauduimme umpikujaan

6. En keksinyt mitään puhuttavaa ja se tarkoitti sitä, etten enää oikein tiedä kuinka minun tulisi suhtautua häneen

7. Vanha rakas (ja huonokuntoinen) koirani symboloi suhdettamme, eli jotain tärkeää, josta ei kuitenkaan tullut pidettyä riittävän hyvää huolta

Loppuyhteenvetona todettakoon, että ainakin unien tulkinnoilla on hauska spekuloida ja etsiä niistä piilomerkityksiä. Ensi kerralla kirjoittelen kenties jotain vähän tavanomaisempaa.