Olen kahtena peräkkäisenä yönä nähnyt unta, että minulle tapahtuu jonkinlainen hengenvaarallinen onnettomuus ja joudun lääkäriin. Tosin "lääkärit" ovat olleet kummallakin kertaa hyvin erilaisia ja laskuttaneetkin vähän erilaisia summia.

 

Toissayönä näin unta, että olin jossain rakennustyömaalla ja nosturin koukusta tippui jotain painavaa roinaa päälleni, murskaten rintakehäni ja kylkiluuni. Olin vielä jokseenkin tajuissani, mutta hengittäminen sattui ja suustani valui verta. Minut sitten kärrättiin äkkiä, ei suinkaan sairaalaan vaan lapsuudenkotiini ja vanhassa huoneessani minua odotti jonkinlainen Voodoo-papitar, joka sanoi pystyvänsä pelastamaan henkeni, mutta se vaatisi joitain uhrauksia. Hän pyysi minulta jonkinlaista kolikkoa, eikä minulla ollut siihen hätään muuta kuin onnenrahani, 5mk kolikko vuodelta 1985. Papitar sekoitteli jonkinlaisen juoman, johon tuli ainakin omaa vertani, hautausmaan multaa, viskiä ja jotain muita aineosia. Lopulta hän heitti vielä onnerahani juoman sekaan ja se suli sinne. Sitten hän auttoi minua juomaan sen ja sanoi, että selviän hengissä, mutten ilman uhrauksia. Heräsin pian sen jälkeen ja minulle jäi hieman epäselväksi, että millaisista uhrauksista siinä sitten lopulta oli kyse.

Viimeyönä näin unta olevani tavallisen lääkärin juttusilla ja teema oli samantyylinen. Lääkäri sanoi, että henkeni oli onnistuttu pelastamaan, mutta hoidot olivat kestäneet kauan ja tulleet kalliiksi. Sitten hän lätkäisi nenäni eteen 600€ laskun ja sanoi, että tässä olisi vasta alustava kustannusarvio, ilman erillisiä lisäkuluja. Manasin sitä, etten ole hankkinut minkäänlaista vakuutusta ja kysyin, että voisinko saada maksuaikaa joulukuuhun asti, jolloin saan veronpalautukset. Pitkän harkinnan jälkeen lääkäri sanoi, että se saattaisi käydä jotenkuten päinsä. Olin todella pettynyt siihen, että kyseinen lasku imaisisi niin suuren osan hartaasti odottamistani veronpalautuksista, enkä voisi hankkia itselleni mitään mukavaa joululahjaa. Toisaalta olin onnellinen siitä, että minulla ylipäätään oli varaa maksaa hoitoni jotenkin.

Mitä nuo unet sitten viestittivät? Kenties jonkinlaista alitajuista ristiriitaa henkisten ja materialististen arvojen välillä. Jollain lailla nuo unet saivat minut miettimään, että mistä tinkisin ensimmäisenä, jos olisi aivan pakko? Ja olisinko valmis luopumaan jostain itselleni tärkeästä asiasta, tietäen että pitkällä aikavälillä se olisi päätös? Toisaalta oma joustamattomuuteni näkyy siinä, etten halua muuttaa elämäntapojani liikaa, enkä tinkiä tietyistä periaatteistani. Mutta kenties tulevaisuudessa minua odottaa jokin merkittävä valinta, jossa minun on luovuttava jostain suuremman hyvän nimissä.